Táplálkozás: Rákellenes táplálkozás: mit és hogyan együnk?

Szeretettel köszöntelek a Táplálkozás Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1011 fő
  • Képek - 20 db
  • Videók - 75 db
  • Blogbejegyzések - 338 db
  • Fórumtémák - 36 db
  • Linkek - 400 db

Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Táplálkozás Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Táplálkozás Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1011 fő
  • Képek - 20 db
  • Videók - 75 db
  • Blogbejegyzések - 338 db
  • Fórumtémák - 36 db
  • Linkek - 400 db

Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Táplálkozás Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Táplálkozás Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1011 fő
  • Képek - 20 db
  • Videók - 75 db
  • Blogbejegyzések - 338 db
  • Fórumtémák - 36 db
  • Linkek - 400 db

Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Táplálkozás Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Táplálkozás Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1011 fő
  • Képek - 20 db
  • Videók - 75 db
  • Blogbejegyzések - 338 db
  • Fórumtémák - 36 db
  • Linkek - 400 db

Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Táplálkozás Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

network.hu

A természetes élelmiszerek csurig vannak vitaminokkal, ásványi anyagokkal, nyomelemekkel és másodlagos növényi anyagokkal. Éppen ezért semmivel sem helyettesíthetők, olyan készítményekkel sem, amelyeket egyes hatóanyagok kivonataiból állítanak össze. Mit fogyasszunk rendszeresen, milyen hatóanyagokra figyeljünk feldolgozás, főzés közben?

A következő élelmiszereket nemcsak remek ízük miatt szeretjük, hanem azért is, mert jelentősen javítják egészségünket és közérzetünket. Hatóanyagaikat nem vesztjük el, ha betartjuk az alábbi főzési tanácsokat.
Káposztafélék: több, mint zöldség
Törölje egyszer s mindenkorra a kellemetlen káposztaszagot és az unalmas egytálételeket a gasztronómiai memóriájából! A káposztaa brokkoli és a többi keresztesvirágúakhoz tartozó zöldség telis-tele van rákellenes hatóanyagokkal, például glükózinolátokkal, olyan kénvegyületekkel, amelyek a sejtfalak roncsolásakor szabadulnak fel. 
Ezek a másodlagos növényi anyagok képesek arra, hogy megvédjék testünk sejtjeit a károsító, rákot okozó vegyületektől, és megakadályozzák a tumorok kialakulását. "Méregtelenítik" a rákkeltő anyagokat, és szabályozzák az ösztrogénháztartást. És mindezt nagyon hatékonyan teszik: már heti három-négy adag brokkoli jelentősen csökkentiaz emlő- és hólyagrák kockázatot. A brokkoli az összes többi káposztaféléhez hasonlóan értékes C-vitamin-forrás.
A hatékony anyagok azonban Csipkerózsika-álmukat alusszák a zöldségekben, csak az alapos rágás szabadíthatja fel rákellenes hatásukat. Az erős hőhatás ugyanakkor csökkenti hatékonyságukat. Ezért készítse a brokkolit és társait inkább párolóedényben, vagy csak rövid időre forrósítsa fel a serpenyőben. Egyen minél több káposztát csaknem nyersen, és próbálja minél alaposabban megrágni a falatokat, mert minden egyes rágó állkapocsmozdulat növeli a hatékonyságot.
Paradicsom: a vörös minióriás
Alig akad olyan zöldség, amely olyan gyakran a tányérunkra kerülne, mint a paradicsom, és ennek jó oka van. Végül is a paradicsom esetében sem az ízzel, sem az értékes alkotóelemekkel nem fukarkodott a természet - feltéve persze, hogy a termés valóban a növényen érett meg, ebben az esetben ugyanis tele van vitaminokkal, ásványi anyagokkal és másodlagos növényi anyagokkal. Rákellenes hatása a likopinnak,a karotinoidok csoportjába tartozó anyagnak köszönhető, ez színezi olyan étvágygerjesztően, világítóan pirosra a gyümölcsöket.

Ellentétben a legtöbb hőérzékeny másodlagos növényi anyaggal, a likopinnak éppen hogy szüksége van a melegre, hogy hatóanyaga kibontakozhasson. A napérlelte gyümölcsökből készülő paradicsomsűrítményben, valamint a főtt, pürésített termékekben található a legtöbb ebből a hatékony anyagból. 
A ráadásként hozzáadott értékes növényi olaj is növeli a likopin hasznosíthatóságát. Így lesz a paradicsompüréből főzött, olívaolajjal és fokhagymával kiegészített paradicsomlevesből ideális étel a rákmegelőző táplálkozásban, amit hetente kétszer is szerepeltetnünk kellene az étlapon. Használja fel hozzá lehetőleg a paradicsom természetes, vad fajtáit, a nemesítettek sokkal kevesebb likopint tartalmaznak.
Hagymával, fokhagymával a "rák-vámpír" ellen
A fokhagyma és a hagyma az, ami sok fogásnak úgy igazán megadja étvágygerjesztő ízét, zamatát, emellett igen hatékony rákellenes szer mindkettő, mégpedig mellékhatások nélkül. Értékes anyagai főként erősen aromás kénvegyületekből, például alliinből állnak. Ám csak afokhagymasejtfalainak roncsolódásakor kezdődik meg az alliin átalakulása allicinné, amely többek közt a fokhagyma jellegzetes szagát okozza. Az allicinnak köszönhető a hagymafélék rákellenes hatása is.

Ha tehát teljes élvezetet szeretne, előbb apróra kell vágnia a fokhagymát és a hagymát, majd körülbelül tíz percig állni hagyni, mielőtt folytatná a feldolgozást. Némi olaj hozzáadásával tovább növelhető a hatékonysága. Vigyázat, az allicin nem hőstabil! Ezért a fokhagymát mindig utólag keverje az ételbe, és azután ne hevítse fel. 

A hagymák ezenfelül polifenolokat is tartalmaznak, például kvercetint. Ezek védenek a rákkeltő anyagoktól, gátolják a rákos sejtek növekedését, segítik az égést, ugyanakkor gátolják az erjedéses folyamatokat. Ezért fogyasszon hagymaféléket minél gyakrabban nyersen, például saláta formájában.
Citrusfélék - nem csak C-vitamin-források
Már akkor sejthető, hogy ezekben az élénk színű vitaminbombákban több rejlik, amikor meghámozzuk őket. Az ekkor felszabaduló illóolajok a terpének csoportjába tartoznak. A citrusfélék azonban még jó sok, különösen aktív növényi hatóanyagot tartalmaznak (főként a kesernyés fehér héjban), valamint nagy mennyiséget polifenolokból, amelyek többek közt erősen gyulladáscsökkentő hatásúak. Úgy tűnik, aktív hatóanyagaik közvetlenül a rákos sejt osztódási ciklusába avatkoznak bele, megkötik a szabadgyököket, és pozitívan befolyásolják a méregtelenítést. A citrusfélék ráadásul növelik a további növényi anyagok felszívódásának hatásfokát, aktiválják és erősítik az immunrendszert

Éljen ezzel az erővel! Például úgy, hogy a salátáját egy teáskanál citromlével még ízletesebbé teszi. Így növelhető különböző vitaminok, ásványi anyagok és másodlagos növényi anyagok felszívódása, és az olajat is megvédjük az oxidációtól. 
Friss bogyók: ömlesztett egészség
Málnaszeder, áfonya, fekete ribiszkeribiszke és eper: már a friss bogyók puszta gondolatára összefut az ember szájában a nyál - és ez jól is van így. Alig akad más olyan gyümölcs, amely ennyi, hihetetlenül hatékony növényi anyagot tartalmazna. A bogyósokban rengeteg a polifenol, amely rákellenes hatását az érburjánzás (angiogenezis) fékezése, valamint a rákos sejt programozott önpusztításának felgyorsítása révén fejti ki. 

A polifenolok ezenfelül erősen antioxidáns hatásúak, így képesek arra, hogy szabadgyököket kössenek meg, amelyek korai öregedéshez és az egészséges testi sejtek pusztulásához vezetnének. Ezért szerepeljen gyakran az étlapján bogyós gyümölcs! A napi utánpótlást a mélyhűtőből is biztosíthatja, mert a hatékony összetevőket nem károsítja a fagyasztás. A mennyiségre azért ügyeljen, ne lépje túl a napi ajánlott cukormennyiséget. 
Étcsokoládé: az egészséges nassolnivaló

Íme, még egy hihetetlenül hatékony ínyencfogás, amely nem csak az ízlelőbimbókat kényezteti! A kakaó a szőlőmagliszt és az áfonya mellett a proantocianidin nevű növényi anyag legjobb forrásai közé tartozik. A proantocianidin a flavonoidok közé tartozik, és képes a gyökök semlegesítésére (vagyis védelmet jelent a mutációk kialakulása ellen), sőt a rákos sejtek energiatermelését is gátolja, mivel az égést elősegíti, az erjedést viszont akadályozza. 

 

A kakaó ezen túlmenően polifenolokat is jelentős mennyiségben tartalmaz. Már napi negyed tábla étcsokoládé (70% kakaótartalom felett) is számottevő dózisban látja el szervezetét ezzel az értékes anyaggal. Fogyassza élvezettel, bűntudat nélkül, de mértékkel. Vegye figyelembe, hogy a csokoládé annál értékesebb, minél sötétebb színű, tehát minél több kakaót tartalmaz, ennélfogva erősebb az antioxidáns hatása. A legértékesebbek a teljesen cukormentes, tiszta kakaószeletek.

Kurkuma: több mint fűszer

A kurkumaa sárgagyökér (curcuma longa) intenzív narancssárga színű, fényérzékeny növényi anyaga. Hagyományosan ez a curry-keverékek legalapvetőbb összetevője. Erős színének köszönhetően az élelmiszeriparban természetes színezékként is használják (E100) például margarinokban, rizses készételekben, tésztákban, mustárban, édességekben és burgonyapürékben. Gátolja a kemorezisztencia kialakulását, az érburjánzást és a rákos sejtek metasztázisát (áttétek képződését), és ezzel egyidejűleg hozzájárul pusztulásukhoz is. Ennek köszönhető, hogy a kurkuma az egyik leghatékonyabb természetes, rákellenes élelmiszerünk. 

 

A kurkumát viszonylag könnyen és gyorsan lebontja a máj és a bélnyálkahártya, ami biológiai hasznosíthatóságát némiképp korlátozza. Ha azonban borssal együtt használja az ételek fűszerezésére, a benne található piperin gátolja a kurkuma lebontását. 

Mint minden másodlagos növényi anyag, kémiai felépítése miatt a kurkuma is érzékeny a fényre, melegre és oxigénre. Éppen ezért fontos, hogy a kivonatokat és fűszereket olyan gondosan dolgozzuk fel, szállítsuk és tároljuk, hogy biológiai hatékonyságuk ne csökkenjen. 

Zöld tea: nagy tudású ital

A rákmegelőzéssel kapcsolatban a zöld tea említésétől aligha tekinthetünk el. Különleges értéke kímélő feldolgozásából adódik: a fekete teával ellentétben nem fermentálják, tehát a tealevél értékes polifenoljai (katekinek) nem roncsolódnak. Ugyanis éppen ezeknek az anyagoknak van nagy jelentőségük a rákmegelőzés szempontjából. Akadályozzák a rákos sejt ellátását biztosító erek kialakulását (az angiogenezist).

 

Már napi három csészényi zöld tea elfogyasztása is kifejezetten gátolja a rákos növekedést. A katekinek optimális felszabadulásához mindenesetre 8-10 percig várni kell a fogyasztásra a tealevelek leöntése után. Részesítse előnyben a japán Gyokuro vagy Sencha-Uchiyama zöldtea-fajtákat, mert ezek polifenoltartalma a legmagasabb.

 

Forrás:http://www.hazipatika.com

Címkék: rák táplálkozás

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu